Första dagen på praktiken

Idag har man gjort sin första dag som praktikant på Västerby, det kommer bli riktigt roligt att göra min praktik där.
Faktiskt riktigt spännande med en bana med rödsvingel.

Jag hoppas jag kommer att dra nytta av min praktik på Västerby, kan bli en väldigt bra erfarenhet inför framtiden.
En bana med rödsvingel ligger verkligen i tiden, det är en modern bana jag praktiserar på med andra ord, hehe.
Det blir mer o mer nerdragningar när det gäller hur mycket man får bespruta på golfbanor vilket gynnar rödsvingel, men också när det gäller hur mycket/lite näring osv.



Rödsvingel  








tar in lite fakta här om rödsvingel för dem som e intresserade.

Den smalbladiga rödsvingeln räknas som ett av de ursprungliga gräsen för golf då arten dominerar på

brittiska linksbanor. I Danmark konverteras många greener till rödsvingel då de inte får använda bekämpningsmedel

och även ges en begränsad och kostsam vattentillgång. Rödsvingelgreener kräver

mindre mängd växtnäring och vatten, samt att den har större motståndskraft mot sjukdomar än t.ex.

krypven. Rödsvingel finns med tre olika underarter, dels utan utlöpare och dels med korta underjordiska

utlöpare vilka båda är lämpliga för greener. Den tredje underarten med långa utlöpare används oftast på

golfbanornas tee – och ruffytor pga. högre tillväxthastighet.

Genom åren har rödsvingel nästan uteslutande blandats med ca 5-10 % rödven för greener. På senare

tid har rödvenen ibland bytts ut mot en inblandning med 5 % brunven. Kritiken mot rödsvingelgreener är

ofta att klipphöjden rekommenderas till 5 mm, men vid rätt skötsel och rödsvingel i renbestånd så bildar

den en väldigt jämn och snabb bollrull.

St Andrews greener klipps sällan under 5 mm och där klagar ingen på långsam bollrull. Dressning och

”is i magen” är två viktiga delar i skötseln för att bibehålla spelbarheten på rödsvingelgreener. Eftersom

rödsvingel har en mycket låg tillväxt så krävs inte en lika frekvent dressning som vid arter med högre

tillväxt som t.ex. krypven. Senaste året har ett ökat intresse för rena rödsvingelgreener väckts och ett

flertal banor har beslutat om nysådd med rödsvingel i renbestånd.




Dagen bestod till största del av att bygga en väg vid första tee, blev faktiskt mycket bättre än förut.
Anledningen till att vägen behövdes var att både maskiner och golfare gick fram över den ytan, så den blev väldigt sliten o lerig:( 



Ha det!

/viktor


Kommentarer
Postat av: Longhitter

Jag är helt mållös, snacka om vilken kunnig kille. Just det han går ju i skolan i Dingle. Visst ja det är ju samma utbildning som jag går. Ha ha ;) Den du! Min chef pratade bara gott om Landeryd, han sa att det var en riktig klass och kanonbana. Fråga Daniel om han känner Mats på Onsjö GK

2010-05-10 - 21:25:09
Postat av: golfproffset

haha ja vilken kille va!! jag ska höra med honom, kul o höra att banan är omtyckt runt om i Sverige.

2010-05-10 - 21:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0