Swedish Greenkeepers Association

Den 15-17 mars var vi på tre stycken utbildningsdagar i göteborg, tre väldigt roliga och intressanta dagar.

Det var SGA som anordnade utbildningsdagarna och hade bjudit in ett tiotal föreläsare som pratade om allt från gräs och fåglar på golfbanan till organisation och olika praktiska arbetsätt.
Men den första föreläsningen skulle att komma bli den bästa på hela mässan.
Det var en föreläsare som heter Lou Rossling, Hennes föreläsning hade titeln "Att tända stjärnögon" den föreläsningen gick verkligen rakt in i hjärtat, man fick liksom en klump i halsen, man blev rörd.
jag trodde jag var ensam om att reagera på det sättet, men när vi går ut från föreläsnings salen så hör jag flera stycken som uttrycker sig på samma sätt, "man blir ju rörd, nästan att tårarna börjar att komma"
Då kan man snacka om att man får fram sitt budskap till sina åhörare.
jag tror inte det spelar någon roll vad Lou pratar om för ämnen på scenen, hon vekar alltid prata från sitt hjärta och verkligen prata till våra hjärtan, man kan lugnt säga att hon är väldigt inspirerande och en väldigt stor scenpersonlighet och med ett budskap att få oss åhörare att gå ut ifrån hennes föreläsning och vilja bli bättre människor.
Hon stärker vårt självförtroende och vår förmåga att ta ansvar över vårt liv och våra val. Hon använder sig själv och sitt liv som exempel på hur man kan göra fel men ändå förändras.
så den här veckan har verkligen varit givande och rolig.
i torsdags så hade vi golfbaneskötsel på schemat till efter lunch, sen hade vi marklära.
På markläran fick vi reda på provet som vi hade skrivit två veckor innan, jag klarade det faktiskt.
trodde aldrig jag skulle få godkänt, men det fick jag, skönt!.
Igår fredag gick vi i skolan för första gången på en fredag sen vi började utbildningen, motorsåg stod på schemat.
Vi började ute i skogen och allt gick faktiskt bra, men efter några träd så fick jag inte ner ett träd.. det började o luta åt det hållet där jag stod o sågade, vilket inte var planerat precis, så jag tog en slana för att putta på trädet högre upp, det är verkligen stor skillnad än att stå med ett brytjärn längst ner där man har sågat.
Men när jag stod och tog i allt vad jag hade mot trädet så small det till i ryggen:( antagligen var det något muskelfäste som tog skada, hade ont när jag gick och även när jag andades djupa andetag:( så det blev inget mer sågande i skogen.
Sedan åkte vi in för att skriva det skriftliga B provet, o jag blev förvånad själv över mitt resultat 20/20. satte full pott.


Nej nu måste jag ta tag i växtkunskapen, vi har prov på måndag.
Ha det bra!
/viktor

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag har varit på en föreläsning med Lou, det glömmer man alldrig, var säkert 15 år sedan, men bär fortfarande med mej endel av vad hon sa.

Hoppa ryggen har blivit bättre.

kram mamsen

2010-03-21 - 21:37:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0